Впровадження національно-патріотичного виховання в роботу спортивно-туристських гуртків позашкілля

Методичні аспекти впровадження національно-патріотичного виховання під час роботи спортивно-туристських гуртків сучасного позашкілля

Є.С. Котькало, методист Будинку дітей та юнацтва

Управління освіти, молоді та спорту

Сумської райдержадміністрації

 

В умовах розвитку сучасного українського суспільства особливо важливим є питання навчання та виховання підростаючого покоління. Відтак, основними завданнями галузі освіти є формування адекватної особистості, гідної бути національно свідомим громадянином суверенної держави.

          Пріоритетним напрямком державної політики в галузі освіти, як зазначено в Національній доктрині розвитку освіти, є створення умов для всебічного розвитку школярів як особистостей, розвитку їхніх талантів. Обдарована людина може дати державі й людству в цілому значно більше, ніж людина з посередніми здібностями. Тому суспільство зрозуміло й усвідомило те, наскільки важливо виявити обдарованих дітей на ранньому етапі їхнього розвитку, забезпечити їм повноцінне навчання, виховання, самовдосконалення, а головне – сформувати національно свідомого, справжнього патріота.

Становлення української державності, побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на Людину, її духовну культуру й визначають основні напрями виховної роботи з молоддю та модернізації навчально-виховного процесу.

Ідеалом виховання виступає різнобічно та гармонійно розвинений національно свідомий, високоосвічений, життєво компетентний громадянин, здатний до саморозвитку та самовдосконалення.

Головною домінантою національно-патріотичного виховання молоді є формування в особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної, за змістом, життєвої позиції.

Отже, на сьогоднішній день питання реалізації національно-патріотичного виховання набуває неабиякої гостроти та актуальності. Народна мудрість говорить: «Перед минулим – зніміть капелюхи, перед майбутнім – засукайте рукава». ХХІ століття української історії вимагає відродження і розвитку української національної системи освіти та виховання. Підростаючому поколінню треба не тільки опанувати систему наукових знань, а й оволодіти національною культурою, духовністю, ознайомитися з етнографічною самобутністю рідного народу.

Національно-патріотичне виховання систематично здійснюється під час організації та проведення занять гуртків спортивно-туристського напрямку. Слід зазначити, що навіть сама програма даного профілю передбачає краєзнавчу діяльність вихованців у рамках географічного, геологічного, археологічного, етнографічного, історичного, літературного краєзнавства. Так, дослідницька робота в кожному з цих розділів забезпечує учнів ґрунтовними знаннями про особливості рідного краю, його природний потенціал, рекреаційні можливості, культурну спадщину. Вихованці набувають навичок безпосереднього контакту з довкіллям, пам’ятками архітектури, національно-заповідними об’єктами, що сприяє їх загальному інтелектуальному розвитку, розширює кругозір, формує активну громадську позицію.

Крім цього, планування занять гуртківців можна урізноманітнити елементами проектного навчання національно-виховного характеру. Це, у першу чергу, створення вихованцями творчо-дослідницьких робіт, що передбачають вивчення історичного минулого свого краю, встановлення генезису топографічних назв природних об’єктів тощо. На нашу думку, цікавими будуть також динамічні проекти, під час яких учням доцільно запропонувати зняти документальні фільми, короткосюжетні ролики на різну тематику, але обов’язково зі спортивно-туристським змістом.

Неабиякою площиною для реалізації національно-патріотичного виховання є організація та проведення спортивних туристських походів та краєзнавчих експедицій. Даний напрям виховання є складовою загального виховного процесу підростаючого покоління, головною метою якого є набуття молодими громадянами соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов’язків, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової, екологічної культури.

Звідси, перебування вихованців спортивно-туристських гуртків у різнокатегорійних та ступеневих пішохідних походах, походах на байдарках, велосипедах, катамаранах, лижах тощо сприяє залученню молоді до участі у державотворчому процесі, громадському русі задля розвитку політичної культури; популяризації молодіжного внутрішнього туризму, популяризація пам’яток української історії, культури та природи, історичних місць та подій, етнографії та життєписів відомих діячів; забезпеченню проведення заходів спортивної підготовки, фізичного виховання, спрямованих на утвердження здорового способу життя молодих громадян та створення відповідних умов; розширенню контактів української молоді з закордонними українцями або іноземцями.

Спортивно-туристські змагання розвивають вихованців не тільки фізично, а й морально. Так формується вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, робити висновки, логічно мислити. Зазначимо щодо ролі логіки в національно-патріотичному вихованні зазначимо, що вона сприяє формуванню логічної культури. А це, своєю чергою, уможливлює аналіз процесів і явищ суспільного життя, вивчення його суперечностей, аргументування і обґрунтування проблеми формування наукового світогляду та розумово-інтелектуальних якостей майбутнього громадяника. «У тоталітарному, деспотичному суспільстві, – зазначає громадський діяч та науковець І.В. Хоменко, – людина є зайвою... Тільки в демократичному суспільстві людині надається можливість вільно мислити, без страху висловлювати власні думки, пропонувати різноманітні варіанти розв’язання проблем і обирати з них найкращі. І тут їй в нагоді стане така наука, як логіка – єдина наука, котра безпосередньо займається розв’язанням саме цієї задачі» [, 6]. Таким чином, гурткова робота спортивно-туристського напрямку забезпечує формування життєво важливих якостей особистості і національно-патріотичної освіченості в тому числі.

Методи й засоби спортивно-туристського напрямку гурткової роботи, за своїми ефективними впливами на підлітків, найбільш успішно формують мотиваційну сферу особистості, вирішують проблему створення ідеалу, який спрямовує їх самовдосконалення та розвиток. Даний напрям позашкільної роботи забезпечує ґрунтовне середовище практики діяльності вихованця, яку умовно можна визначити як кроки зростаючої особистості до громадянина: різновікове спілкування, удосконалення позаформального середовища, особисте сприймання необхідності розбудови громадського суспільства, у якому національні цінності та патріотичні переконання пов’язані з особистими можливостями їх відтворення та відстоювання.

Звідси, ефективне впровадження національно-патріотичного виховання в практику позашкілля вимагає дотримання наступних його принципів: національної спрямованості, культуровідповідності, гуманізації, суб’єкт-суб’єктної взаємодії, цілісності, особистісної орієнтації, життєвої творчої самодіяльності, толерантності.

Таким чином, спортивно-туристська робота, зокрема Будинку дітей та юнацтва Управління освіти, молоді та спорту Сумської райдержадміністрації, особливо зосереджена на забезпеченні потреб суспільства у всебічно розвиненій, талановитій, національно налаштованій, духовно багатій молоді. Керівники гуртків закладу плекають у дитячих душах найкращі якості особистості, надають дітям простір для розвитку та мрій.

Приводьте дітей у позашкілля, відкривайте їм двері до реалізації їхнього потенціалу вже сьогодні і тоді завтра вони будуватимуть нове суспільсто, нову державу, відстоюватимуть високі життєві цінності й гідні пріорітети.

 

Категорія: Спортивно-туристський напрям БДЮ | Додав: Євгешка (03.10.2014)
Переглядів: 913 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar