Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах області
[ Викачати з сервера (92.5 Kb) ]24.03.2015, 16:47

Методичні рекомендації з питань

організації виховної роботи в позашкільних

навчальних закладах області у 2014–2015

навчальному році

 

Позашкільна освіта є складовою системи безперервної освіти, що спрямована  на  розвиток здібностей, обдарувань вихованців, учнів і слухачів, задоволення їхніх інтересів, духовних запитів і потреб у професійному визначенні; виховання патріота, здатного захищати інтереси держави.

Як свідчать результати аналізу діяльності позашкільних навчальних закладів області у 2013–2014 н. р, соціальний попит на якісну позашкільну освіту, що відзначається практичною спрямованістю та широкими можливостями для самореалізації й соціальної адаптації особистості, зумовлює необхідність створення сприятливих соціально-педагогічних умов для забезпечення навчально-творчої діяльності дітей та учнівської молоді за всіма напрямами позашкільної освіти.

Новий 2014–2015 навчальний рік розпочинається під знаком важливих історичних подій у державі, від яких залежить її майбутнє. Тому провідною ідеєю навчально-виховного процесу в позашкільних навчальних закладах має стати виховання справжнього громадянина, патріота рідної землі, створення умов для осмислення вихованцями подій, що відбуваються, та адекватного ставлення до них. Зазначене передбачає внесення коректив у практику виховної роботи та захисту прав дітей шкільного віку. Сучасні педагогічні технології, процеси розвитку ПНЗ мають бути спрямовані на особитість дитини, формування ціннісних орієнтацій підростаючого покоління.

Основними завданнями у 2014–2015 н.р. залишаються безперервність і наступність освітньо-виховної роботи, спрямування педагогічних і методичних інновацій на забезпечення умов для виявлення, розвитку творчих здібностей дітей та учнівської молоді в процесі пізнавально-творчої діяльності в гуртках, інших творчих об’єднаннях.

 

Перше заняття у 2014-2015 навчальному році

 

Тема Першого заняття у 2014–2015 навчальному році – «Україна – єдина країна».

Метою Першого заняття є формування у вихованців розуміння важливості національної ідеї для збереження єдності й цілісності України.

Під час заняття мають бути реалізовані такі завдання:

  • формувати почуття відповідальності за долю держави, українського народу, відданості ідеалам свободи та незалежності; готовність захищати державні інтереси країни;

  • виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення                       до традицій українців і представників інших національностей, які населяють країну.

Для проведення Першого заняття можуть бути використані різні форми і методи навчально-виховної роботи з урахуванням вікових і психологічних особливостей вихованців, їх нахилів та інтересів щодо напряму навчально-творчої діяльності ,бесіди, екскурсії, походи одного дня, зустрічі з учасниками бойових дій, диспути, флеш-моби, благодійні акції, виставки-продажі творчих робіт педагогів, вихованців і їхніх батьків, творчі майстерні з виготовлення оберегів для військовослужбовців тощо. 

Доцільним для досягнення мети Першого заняття є наявність державних символів України; висловлювання про патріотизм, боротьбу за свободу та незалежність українського народу тощо; елементів національного вбрання.

Опираючись на досвід роботи з реалізації завдань всеукраїнських акцій «Моя батьківщина – Україна», «Сто чудес України» тощо, регіональних освітніх проектів «Рідна Сумщина», «Стежками Слобожанського краю» слід акцентувати увагу вихованців на питаннях утвердження єдності України.

Під час проведення заняття педагог має сприяти усвідомленню вихованцями необхідності інтелектуального, творчого та фізичного розвитку кожного громадянина задля розквіту єдиної держави – України.

Для вшанування пам’яті Героїв Небесної сотні, воїнів, загиблих від рук терористів, доцільно оголосити хвилину мовчання.

З метою усвідомлення вихованцями важливості всенародної підтримки бойового духу воїнів слід запропонувати дітям виготовити поробки, намалювати малюнки, написати листи воїнам, які знаходяться в зоні бойових дій, взяти участь у благодійній акції «Переможемо разом», метою якої є збір коштів для учасників АТО. Сутність акції полягає в тому, що вихованці можуть виставити свої творчі роботи на аукціоні, виручені кошти від якого будуть переведені на потреби Української Армії.

Ураховуючи те, що одним із пріоритетів діяльності ПНЗ є родинне виховання, до організації та проведення Першого заняття слід залучити батьків вихованців.

 

Організація роботи позашкільних навчальних закладів у 2014-2015 навчальному році

 

Національною стратегією розвитку освіти в Україні на період до 2021 року визначені основні завдання, розв’язання яких передбачає побудову ефективної системи національного виховання, розвитку  і соціалізації дітей та молоді на засадах загальнолюдських, полікультурних, громадянських цінностей; забезпечення фізичного, морально-духовного, культурного розвитку дитини; формування соціально зрілої творчої особистості, громадянина України; підготовку молоді до свідомого вибору сфери життєдіяльності; модернізацію структури, змісту та організації освіти на засадах компетентнісного підходу, розвивальної педагогіки.

Розв’язання зазначених завдань можливе за умови  проведення активної роботи з реалізації завдань обласного соціально-освітнього проекту «Дійти до кожного, зацікавити всіх», зокрема збільшення кількості гуртків, секцій, інших творчих об’єднань,  запровадження різних форм охоплення позашкільною освітою: відкриття гуртків на базі навчальних закладів у сільській місцевості, використання дистанційних форм навчання та технологій пересувного позашкільного навчального закладу для організації освітньо-виховної, розвивальної, соціально-психологічної роботи з дітьми та учнівською молоддю із сільської місцевості у сфері їхнього вільного часу; організації науково-дослідницької роботи інтелектуально обдарованих дітей тощо.

В умовах складної фінансово-економічної ситуації розвитку творчих та інтелектуальних здібностей, підтримці талановитих і  обдарованих дітей, пропаганді наукових знань і професійній орієнтації  сприятиме проведення різноманітних заходів із використанням сучасних комп’ютерних технологій, під час яких вихованці позашкільних закладів матимуть змогу представити власні творчі доробки в режимі on-line.

         Діяльність ПНЗ за фізкультурно-спортивним і туристсько-краєзнавчим напрямами буде спрямовано на вивчення історії рідного краю та довкілля, формування у дітей та молоді почуття патріотизму, оволодіння практичними уміннями й навичками з туризму і краєзнавства, пропаганду здорового способу життя та змістовного дозвілля.

Така робота має на меті реалізацію соціально-педагогічних проектів «Рідна Сумщина», «Родинні скарби з бабусиної скрині», «Від здоров’я особистості – до здоров’я суспільства», а також місцевих проектів «Музей іде до школи», «Стежками слобожанського краю» (Сумський ОЦПО та РТМ), «Атракціон творчості», «Посмішку – кожній дитині» (Білопільський ЦДЮТ), «Шостка – місто, дружнє до дитини» (Шосткинський МЦСПІТ), «Увійди в природу другом» (Ямпільська СЮН), «Позашкільний навчальний заклад і сім’я» (Роменський ЦПО та РТМ), «Путивле мій, пишаюся тобою» (Путивльський ЦПР) тощо.

Для підсилення національно-патріотичного виховання слід активізувати роботу із залучення учнівської молоді до участі в виконання завдань Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»); Всеукраїнській військово-патріотичній спортивній грі «Зірниця»; сприяти діяльності історичних клубів для більш глибокого ознайомлення зі сторінками історії держави, розуміння культури української нації, виховання патріотизму та відданості ідеалам державності.

Діяльність з науково-технічної творчості буде спрямовано на формування інтересу дітей та молоді до науково-технічної творчості, створення умов для набуття вихованцями техніко-технологічних умінь і навичок; активізацію раціоналізаторсько-винахідницької, конструкторської та пошукової діяльності; залучення дітей дошкільного та молодшого шкільного віку до занять у гуртках початкового технічного моделювання, художнього конструювання, механічної та електрофікованої іграшки.

Навчально-творча діяльність за художньо-естетичним напрямом спрямовано на формування творчих здібностей вихованців, особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, розвиток естетичної свідомості, здатності до самореалізації та самовдосконалення. Розширенню та збагаченню художньо-естетичного досвіду, опануванню художніми вміннями та навичками в практичній діяльності, формуванню художньої компетентності, популяризації національних звичаїв і обрядів, вихованню дітей та учнівської молоді на культурно-історичних традиціях українського народу сприятиме співпраця з мистецькими установами, театрами, філармоніями, музеями тощо. 

Одним із важливих завдань керівників гуртків і творчих колективів художньо-естетичного спрямування є формування культури поведінки та спілкування вихованців, естетизація  інших сфер дитячо-юнацької творчості.

З метою підтримки художньо-естетичної творчості дітей та молоді продовжуватиметься робота щодо проведення різноманітних організаційно-масових заходів (фестивалів, конкурсів, концертів, оглядів тощо), спрямованих на популяризацію кращих зразків народної творчості; відродження, популяризацію народних ремесел, креативних технік сучасного рукоділля, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, організацію змістовного дозвілля та відпочинку.

Потреби суспільства в забезпеченні гармонійного розвитку особистості зумовлюють необхідність більш ефективного використання освітньо-виховного та соціалізуючого потенціалів позашкільних навчальних закладів. У цьому контексті важливим для розвитку позашкільної освіти є забезпечення виконання завдань Національної стратегії розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки, зокрема з удосконалення роботи з виявлення, навчання, виховання та розвитку обдарованих дітей та учнівської молоді, сприяння їхній самореалізації в процесі навчально-творчої діяльності, соціалізації, професійному і творчому самовизначенню.

На забезпечення багаторівневої системи виявлення та відбору інтелектуально обдарованих дітей, формування майбутньої наукової еліти спрямовується діяльність Сумського територіального відділення Малої академії наук України; Роменської, Шосткинської, Конотопської міських малих академій наук; 30 наукових товариств учнів; обласних профільних шкіл; гуртків вищого навчального рівня дослідницько-експериментального напряму.

Їх навчально-виховну діяльність буде спрямовано на реалізацію головного завдання – пошуку, підтримки та розвитку обдарованих, здібних до наукової діяльності дітей та молоді. Необхідно звернути особливу увагу на здійснення заходів, спрямованих на залучення учнів середнього та старшого шкільного віку до дослідницької діяльності в гуртках і секціях наукових відділень МАН.

У новому навчальному році варто зосередити зусилля на дистанційних формах навчання в МАН як засобі, що забезпечує додаткові можливості для оволодіння учнями навичками та вміннями виконувати завдання науково-дослідницької діяльності.

Організаційно-масова робота за соціально-реабілітаційним напрямом передбачає створення в регіоні соціально-педагогічних умов, що забезпечують соціальне становлення та розвиток інтересів, здібностей, потреб у самореалізації вихованців, збереження та примноження духовних і культурних надбань народу.

Освітньо-соціальна місія позашкільних навчальних закладів щодо роботи із сільськими школярами полягає в організації їхньої практично-творчої діяльності в позаурочний час. У зв’язку з цим актуальним є пошук і впровадження нових способів забезпечення доступності позашкільної освіти, створення сприятливих для соціалізації учнів сільських шкіл психолого-педагогічних умов у рамках соціально-освітнього проекту «Пересувний позашкільний навчальний заклад».

З метою вивчення та поширення кращого досвіду роботи педагогів-позашкільників започатковано методико-педагогічні проекти «Аукціон педагогічних ідей», «Зерна педагогічного досвіду», «Позашкільний олімп Сумщини», хід реалізації яких висвітлюватиметься на сайті Сумського обласного центру позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю, сторінках інформаційно-методичного збірника «Позашкільна освіта Сумщини: регіональний аспект», центральних фахових виданнях «Позакласний час», «Позашкілля».

Всеукраїнський конкурс майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів «Джерело творчості»  у номінації «Керівник гуртка–2014» буде проходити за художньо-естетичним і дослідницько-експериментальним (відділення фольклористики  та мистецтвознавства) напрямами.

Разом з тим, аналіз діяльності позашкільних навчальних закладів свідчить про необхідність активізації роботи місцевих органів державної виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо забезпечення конституційного права дітей та учнівської молоді на якісну позашкільну освіту.

Актуальною є систематична й послідовна робота з підвищення психолого-педагогічних знань батьків вихованців. Для розв’язання завдання актуальною є подальша робота із залучення батьків до організації та проведення різноманітних навчально-виховних заходів. Педагогічні колективи ПНЗ добре усвідомлюють, що фундамент фізичного та психологічного розвитку дитини закладається в сім’ї. Це спонукає вивчати запити, потреби, вимоги сім’ї, урізноманітнювати й оновлювати форми співпраці з батьками. Формуванню вмінь і навичок спільної з дітьми навчально-творчої діяльності сприяють соціально-освітні проекти «Творчість починається в родині», «Творча палітра», фестиваль-конкурс дерев-родоводів. Як свідчить діагностичне опитування батьків вихованців, участь у заходах у межах проектів забезпечить згуртування батьківської громади, налагодження більш тісних стосунків між батьками і дітьми, формування культури спільного дозвілля, позитивного психологічного клімату в родині.

Актуальним питанням сьогодення залишається якісне науково-методичне забезпечення позашкільних навчальних закладів навчальними програмами, методичними посібниками, що розроблені з урахуванням досягнень науки, компетентісного та особистісно орієнтованого підходів до навчально-виховного процесу, інноваційних педагогічних технологій, змісту Державних стандартів початкової, базової і повної середньої освіти, Базового компоненту дошкільної освіти.

Слід закцентувати увагу на проблему, що має місце в суспільстві. Діти та їхні батьки знаходяться  в складному психологічному стані. Взаємна підтримка всіх суб’єктів навчально-виховного процесу є украй важливою для  допомоги вихованцям подолати стрес і страхи. Важливим у цьому контексті є діяльність психологічних служб у позашкільних навчальних закладах.

Для розроблення навчальних програм з позашкільної освіти доцільним є дотримання методичних рекомендацій щодо їх змісту та оформлення (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 05.06.2013 № 14.1/10-1685 «Про методичні рекомендації щодо змісту та оформлення навчальних програм з позашкільної освіти»).

З огляду на зазначене вище першочерговими завданнями педагогічних колективів позашкільних навчальних закладів у 2014–2015 н. р. є:

  • збереження мережі позашкільних навчальних закладів, дитячих творчих об’єднань;

  • удосконалення навчально-виховної роботи з національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді;

  • розроблення та реалізація короткострокових навчальних програм, соціально-освітніх проектів краєзнавчого, військово-патріотичного, спрямування;

  • формування регіональної системи соціального співробітництва позашкільних навчальних закладів із інститутом сім’ї на основі збереження духовної єдності поколінь, створення умов для спільної творчої діяльності дітей та їхніх батьків у позашкільному освітньо-виховному просторі;

  • створення умов для максимального використання матеріально-технічних, кадрових ресурсів закладів освіти, культури, спорту для навчання, виховання та розвитку дітей та учнівської молоді, задоволення їхніх потреб щодо творчої самореалізації, професійного самовизначення змістовного відпочинку;

  • створення в районах області ефективних систем позашкільної освітньо-виховної роботи з дітьми та учнівською молоддю сільської місцевості, що характеризується багатопрофільністю та оптимальним поєднанням виїзних, очно-заочних, дистанційних форм навчально-творчої роботи;

  • упровадження інноваційних форм і методів навчально-вихованої роботи  на основі компетентнісного і особистісно орієнтованих підходів для сталого розвитку позашкільного навчального закладу;

  • створення умов для соціально-педагогічного, психолого-педагогічного супроводу усіх суб’єктів навчально-виховного процесу;

  • упровадження інформаційних і комунікативних технологій для організації дистанційного навчання для забезпечення доступності якісної позашкільної освіти учням із сільської місцевості та дітям із особливими потребами; проведення обласних масових заходів у режимі он-лайн;

  • профілізація навчально-виховного процесу в позашкільних начальних закладах;

  • розроблення навчальних програм з урахуванням потреб вихованців у пізнавально-творчій діяльності за різними напрямами позашкільної освіти, створення умов для їхньої соціальної адаптації, патріотичного виховання;

  • співпраця з дитячими та молодіжними громадськими організаціями для розв’язання проблем громадянського виховання та творчого, інтелектуального, духовного, фізичного розвитку дітей та учнівської молоді;

  • профілактика  асоціальної поведінки  в дитячому й молодіжному середовищі;

  • забезпечення потреб вихованців в організації змістовної оздоровчо-дозвіллєвої діяльності.

 

 

 

Заступник директора                                                                     Л.М. Бондар

Категорія: Загальні відомості СРБДЮ | Додав: Євгешка
Переглядів: 785 | Завантажень: 3 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar